Mike maakt een mooie overstap

Mike van Schip (27) uit Bodegraven wilde eigenlijk helemaal niet op de vrachtwagen. Een paar voordelen van het vak trokken hem toch over de streep. En nu zegt hij de rest van zijn leven chauffeur te blijven. Tien vragen aan een loodsmedewerker die de cabine opzocht.

Heb je altijd gedroomd om chauffeur te worden?
“Nee, helemaal niet. Mijn opa was vrachtwagenchauffeur, mijn vader ook. Bij mijn opa zag ik dat die de hele week van huis was. Dat wilde ik niet. Ik ben opgeleid tot plaatwerker, was lasser van beroep, werkte in de bouw.”

 Waarom belandde je dan toch bij een transportbedrijf?
“De werktijden hier spraken me aan. In de loods heb je tweeploegendienst. Als je dan de nachtdienst gehad hebt, heb je nog een hele dag. Dat vond ik wel mooi. Ik kende Steenbergen, een maat van me werkte hier. Ik solliciteerde en werd meteen aangenomen. Vier jaar lang was ik loodsmedewerker, de laatste twee jaar als vervangend teamchef. Dat beviel me prima.”

 Waarom stapte je over van de loods naar de vrachtwagen?
“Ik kreeg een vriendin en dan is ploegendienst niet ideaal. Moet jij gaan werken als zij thuiskomt. Toen heb ik gevraagd of ik chauffeur kon worden en dat mocht. Ik doe het nu twee jaar en vind het machtig mooi. We rijden distributie, vooral in de automotive, en ook gevaarlijke stoffen. Ik heb mijn eigen regio: Dordrecht en omstreken. Zeg maar van Schoonhoven tot de Moerdijk. Ik begin om zeven uur en meestal ben ik tegen het eind van de middag klaar. Ik wil graag ’s avonds thuis zijn, zeker nu mijn vriendin en ik in september een kleine krijgen.”

Was de chauffeursopleiding moeilijk?
“Het rijden niet. Ik zat hier op het terrein al regelmatig achter het stuur om trailers van en naar het dock te brengen. De theorie viel me ook mee. Het moeilijkste was het examen motorblok. De regeltjes snapte ik wel, maar de techniek kreeg ik maar niet in mijn kop.”

Wat is het grootste verschil met werken in de loods?
“Dat er niemand over je schouder meekijkt. Als chauffeur ga je ’s morgens op pad en deel je zelf je werk in. Je hebt heel veel vrijheid. Dat je in je eentje bent en niet zoals in de loods met collega’s werkt, is voor mij geen probleem. En we bellen als chauffeurs wel onderling met elkaar.”

Wat is lastig aan het chauffeursvak?
“Particulieren zijn soms lastig. Die hebben geen besef hoe groot je bent. En sommigen vragen of je negentien hoog in een flat iets wilt komen brengen. Dan moet je natuurlijk netjes blijven. Ik zeg in zo’n geval dat ik de vracht wel op de stoep neerzet, of eventueel in de lift. Probeer het zo goed mogelijk op te lossen. En loopt het toch hoog op, dan bel ik met de zaak. Maar dat zijn uitzonderingen.”

Heb je al schade gereden?
“Ja, heel in het begin, op de Herengracht in Amsterdam. Daar werd ik heel zenuwachtig, vooral van die scooters die je aan alle kanten voorbijvliegen. Ik raakte met de achterkant van mijn bakwagen een busje, omdat ik moest uitwijken voor een fietser. Balen, maar je doet er niks aan.”

Zit je nog steeds op een bakwagen?
“Nee, dat heb ik alleen in het begin gedaan. Op een gegeven moment heb ik gevraagd of ik op een trekker mocht. Dat vind ik nog mooier werk.”

Hoelang blijf je chauffeur?
“De rest van mijn leven.”

Welke vraag is nog niet gesteld?
“Haha, of ik gelukkig ben.”

Ben je gelukkig?
“Jazeker. En gezond. Laatst verrekte ik mijn kniebanden bij het voetballen. Ben ik bij de arboarts gekeurd: topfit!”


24/7 distributie
Steenbergen in Bodegraven is gespecialiseerd in 24-uurs distributie binnen de Benelux.
Het bedrijf heeft dagelijks ongeveer 250 eenheden op de weg. Er werken 300 mensen.


‘Doorstromers’ gezocht
Mike van Schip is een zogenoemde ‘doorstromer’; iemand die binnen hetzelfde bedrijf of binnen de sector werkzaam is en overstapt naar een andere functie. In het kader van de campagne ‘ikwordvrachtwagenchauffeur.nl’ zoekt het Sectorinstituut Transport en Logistiek vooral ook zulke doorstromers. Wil jij doorstromen naar de vrachtwagen? Kijk op ikwordvrachtwagenchauffeur.nl

Fotografie: Marco Hofsté

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *