Elke twee minuten een truck met bieten

24-7 van het land naar de fabriek

Van begin september tot ver in januari komt er elke twee minuten een truck met bieten op de suikerfabriek in Hoogkerk. Dag en nacht gaat het door om alle oogst boven de lijn Amsterdam-Achterhoek te verzamelen.
Transport- en loonbedrijf H.S. Agri uit Zuidlaarderveen zet deze campagne zeven auto’s in. Van hun vaste chauffeurs rijden Hans von Henning (36) uit Ulrum en Lianne van Dijken (25) uit Uithuizermeeden. Voor Hans is het de zevende campagne. Lianne beleeft haar debuut.

Het is vijf uur in de ochtend als Hans von Henning in Kolham de truck van zijn collega Cor Nieuwenhuis (50) uit Ulrum overneemt. “Het was een rustige nacht”, zegt Cor. “Vorige week zaten bijna alle trucks door het natte weer wel een keer vast.”
Terwijl Cor naar huis rijdt om zijn bed op te zoeken, begint voor Hans de werkdag.
Elke week wisselen ze van de dag- naar de nachtploeg. Hans: ”Met die omschakeling in het weekend heb ik niet veel moeite. Wel is een week overdag rijden vermoeiender dan een week nachtritten. Thuis ga ik na het avondeten nog wat doen en dan pas naar bed. Maar de wekker loopt al om vier uur af. Na een nachtrit slaap ik eerder.”

Glibberig en donker

Hans rijdt de hele campagne in een vaste ploeg met Lianne van Dijken en Eric Siegers. Achter elkaar gaan ze naar het land om bieten te laden. Ook in de nacht over de smalle, glibberige wegen, waar je elkaar niet kunt passeren. Dan is het afstemmen wie komt en wie vertrekt.
Hans: “We zijn prima op elkaar ingespeeld. Het is ook belangrijk dat je goed contact met de kraanmachinist op het land hebt.” Voor H.S. Agri zijn dat al jaren Peter Bijl (55) uit Muntendam en Wouter Medendorp (39) uit Sappemeer. Ook zij wisselen wekelijks dag- en nachtdiensten af. Een trailer hebben ze binnen tien minuten volgeladen. Wouter: “Oefening baart kunst. De eerste keer doe je er een halfuur over.”

Meetsysteem

De lading is gebonden aan een maximum. Hans: ”Op de truck zit een meetsysteem, dat is handig. Die registreert de last op vooras, achteras en het totale gewicht. Via een zender heeft ook de machinist deze informatie terwijl hij laadt.” Het voorkomt over-belading. Daar treedt de suikerfabriek actief tegen op. “Vroeger betaalden ze extra lading gewoon uit. Nu de over-belading vanaf 52,5 ton niet meer. Boven de 53,5 ton krijg je zelfs € 100,- boete.”
Is de bult bieten geladen, dan verplaatst de kraan zich naar de volgende berg. De chauffeurs “verhuizen” mee.

Suiker prikken

Op de fabriek wordt ook gemeten. Vóór het lossen, krijgen de chauffeurs via hun digitale pas door of ze bij ‘de rupro’* moeten stoppen om een monster voor het suikergehalte te laten prikken. “Bij een ‘samenlader’ – dat zijn bieten van verschillende locaties – hoeft dat niet”, legt Hans uit. “Ook bij veel vrachten van dezelfde boer hoef je niet steeds te laten prikken.” Hoewel de rupro zelf zijn positie bepaalt, moet Hans blijven opletten. “Op elke laadbak zitten speciale stickers, waardoor de rupro niet boven een rong gaat prikken. Toch kiest hij daar weleens zijn positie. Dan moet je de prikker op tijd naar een andere plek boven de lading sturen.”

Bietenagent

Daarna is het leegkiepen in de put. Een portaal met stoplichten geeft aan welke put de chauffeur moet nemen. Ook geeft een shovelmachinist op het terrein steeds aanwijzingen via de bak. Voor extra stabiliteit van de truck laat Hans vóór het kiepen eerst de luchtvering zakken.
Op het terrein is bietenagent Jan Kunst (47) uit Roden aanwezig. Hans: “De suikerfabriek stelt eisen aan de boeren via de bietenagent. Jan is al jaren onze bietenagent.”

Bieten en mest

Voor Hans lijkt de bietencampagne geknipt. Hij is nu vier jaar vaste chauffeur bij H.S. Agri en rijdt buiten de campagne vooral vloeibare mest, wortelen en soms containers.
“Ik had ervaring met het rijden over krappe landweggetjes. Het bietenwerk ligt me wel. Geen gezeur over laad- en lostijden. Belangrijk is dat je met een leuke ploeg chauffeurs de campagne rijdt.”
Via een vriend kwam Hans in contact met H.S. Agri. “Bij eerdere bazen had ik onder andere bloemen en aardappelen gereden. Bij mijn vorige werkgever liep mijn contract af en het bedrijf raakte veel vrachten kwijt.”
Toch zou Hans na zijn eerste bietencampagne bij H.S. Agri weer bij zijn oude werkgever terugkeren. “Bij H.S. Agri wilden ze me na de campagne met vloeibare mest laten rijden. Dat leek me helemaal niks. Een grote vergissing, bleek toen ik het korte tijd later toch ben gaan doen. Het is juist hartstikke leuk werk.”

Van drogist naar bieten

Lianne van Dijken zit voor het eerst in de bieten. Ze besloot haar leven om te gooien en haar droom als chauffeur waar te maken. “Als klein meisje wilde ik al chauffeur worden. Maar mijn ouders vonden dat helemaal niks. Ik wist niet goed welk beroep ik dan moest kiezen en ben de opleiding kraamverzorgster gaan doen. In het weekend werkte ik bij Kruidvat als verkoopster. Na school kreeg ik er een vaste baan. De laatste vijf jaar was ik assistent-filiaalmanager. Vorig jaar kriebelde het toch weer. Dus een rijschool opgezocht om te kijken of het rijden op een truck me zou liggen. Mijn rijbewijzen gehaald en in augustus kon ik naast vier dagen in de week bij Kruidvat bij H.S. Agri containers gaan rijden.” Daar ging overigens wel een hele berg sollicitaties aan vooraf. “Zonder ervaring bleek het lastig. Totdat H.S. Agri me wel een kans gaf.”

Veel achteruitsteken

Toen Lianne vervolgens ook op de vacature van bietenchauffeur solliciteerde, was er twijfel. “Het is veel achteruitsteken in donker. Daar had ik weinig ervaring mee. En je rijdt tussen heel ervaren chauffeurs.”
Ze ging eerst een paar dagen met Hans mee. Die zegt: ”Lianne is heel gedreven, maar blijft ook rustig als het tegenzit. We hebben vanaf het begin met elkaar afgesproken, dat ze haar eigen tempo rijdt om rustig ervaring op te doen. Niet laten opjagen door de truck erachter. Gaat het in het begin wat trager, dan wisselen we gewoon van volgorde. Vooral geen schade rijden. Bij de fabriek staan betonblokken smal op elkaar. En er gaan elke campagne weer trucks op hun kant. Dat neem je je hele chauffeursloopbaan mee. Als je dat als onervaren chauffeur overkomt, dan is het nog maar de vraag hoe het verder gaat.”

Sociale collega’s

Belangrijk was ook hoe collega’s op haar zouden reageren. Lianne: “De mannen namen overal de tijd voor en ik kan nog steeds alles aan ze vragen.”
Eenmaal in de bieten zette H.S. Agri haar al snel volledig in voor de campagne. Ze draait nu lekker in het tempo mee. Haar werk bij Kruidvat is inmiddels opgezegd.
“Soms moet je keuzes maken en een risico nemen. Het heeft goed uitgepakt. Het rijden is supermooi werk. Het overschakelen van de nacht- naar de dagdienst is me ook meegevallen. Ik rij het liefst ‘s nachts. Dan is het verkeer rustiger en overdag slaap ik langer.”

100 duizend kilometer

Na de campagne blijft Lianne graag bij H.S. Agri rijden. “Hun andere werk is heel divers met onder andere containers, mest en wortelen. Dat lijkt me veel leuker dan internationaal chauffeur. Dan zit je lange stukken alleen maar op de snelweg en je hebt veel minder contact met je collega’s.”
Maar eerst de campagne afmaken. Als die er in januari op zit, hebben de trucks elk meer dan 100 duizend kilometer afgelegd. Hans: ”Vier weken voor het eind van de campagne gaat het nog steeds lekker. Als je nog twee weken te gaan hebt, dan komen er momenten dat je er een beetje klaar mee bent. Maar de volgende campagne begin ik altijd weer met veel plezier.”

* De rupro is een mechaniek dat een stuk biet uit de lading van een vrachtwagen prikt en vervolgens transporteert naar meetapparatuur. Op deze wijze stelt de suikerfabriek onder andere het suikergehalte van de bietenpartij vast.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *