Marscha, Samantha en Corinda volgen de opleiding tot vrachtwagenchauffeur. Zij zijn drie van ruim 3000 mensen die dit jaar zullen ‘instromen’ in de bedrijfstak.
TON volgt de jonge vrouwen op hun weg naar het chauffeursvak. Hoe gaat het met Corinda van der Velden, 24 jaar uit Bergambacht? 

Wat doe je op het ogenblik?
“Op maandag en vrijdag rij ik mee met een vaste chauffeur van Zijderlaan. Dan help ik met laden en lossen. Zo krijg ik een goed beeld van het werk en van de auto waarop ik straks ga rijden. Ik leer ook omgaan met de pompwagen van de truck en de elektrische pompwagens in de distributiecentra. Ik moest wel even wennen aan de verplichte kleding bij chemische bedrijven, zoals helm, veiligheidsschoenen, bril en lange mouwen. Aan het einde van zo’n werkdag mag ik met een trailer oefenen op het terrein van Zijderlaan. Ook heb ik uitleg gehad over de boordcomputer en weet ik inmiddels hoe het zit met de afhandeling van de papieren bij de klant.”

Hoe verloopt de opleiding?
“Ik heb de theorie-examens ‘Techniek’ en ‘Administratie’ in één keer gehaald. En ik heb ook al twee praktijkexamens voor Code 95 gehaald. Daarvoor moest ik op een besloten terrein achteruitrijden, tussen pionnen. En er was een praktijktoets laden en lossen. Intussen heb ik mijn  ben ik met het afrijden voor C gezakt. Ik moest door het centrum en over de markt. Erg druk en rommelig in het verkeer. Over drie weken heb ik de herkansing.”

En daarna?
“Nu de theorie achter de rug is, kan ik me volledig focussen op het rijden met de truck. Als ik mijn C heb, kan ik met de aanhanger gaan lessen. Het is de bedoeling dat ik bij Zijderlaan met een huiftrailer ga rijden. Dan heb ik dus CE nodig.”

Wat is je ambitie?
“Als ik de rijopleiding af heb, ga ik aan het werk bij Zijderlaan. De bazin informeer ik over de ontwikkelingen, zodat zij weet wat ze van mij kan verwachten. Zijderlaan betaalt voor mij straks de ADR-opleiding. Die heb ik nodig voor het vervoeren van chemische lading.”


3220 nieuwe chauffeurs
Er zijn te weinig chauffeurs en dat tekort wordt de komende jaren alleen maar groter. Daarom steken werkgevers- en werknemersorganisaties in transport en logistiek geld en energie in het vinden van nieuwe mensen. Met de campagne ikwordvrachtwagenchauffeur.nl wil Sectorinstituut Transport en Logistiek dit jaar 3220 nieuwe chauffeurs werven. ikwordvrachtwagenchauffeur.nl

Fotografie: Harry linker