Luc Segers en zijn Mercedes

Veel vrachtwagenchauffeurs hebben een ‘speciale relatie’ met hun truck. Het moet een wagen zijn waarmee je voor de dag kunt komen. Waar anderen jaloers naar kijken. Waarin je je helemaal thuis voelt.
Luc Segers (55) uit Terneuzen is zo’n chauffeur. Hij is trots op zijn Mercedes. 

MIJN TWEEDE HUIS

De Mercedes Benz Actros is vier maanden oud. De cabine ruikt nog naar de fabriek. Op de teller staan 34 duizend kilometers, allemaal gereden door Luc Segers. “Er heeft nog niemand anders achter het stuur gezeten. Dat gebeurt pas als ik op vakantie ga of ziek ben. Mijn cabine is mijn tweede huis. Als ik maandagochtend vertrek, zeg ik lachend tegen mijn vrouw dat ik weer lekker in mijn eigen bedje ga slapen.”

Uitdaging
Luc rijdt speciaal transport. “We vervoeren van alles. Van landbouwmachines, graafmachines, vliegtuigmotoren, windmolens, militair materiaal tot aan industriële machines. Kortom: alles wat te groot, te lang, te hoog, te zwaar of te breed is voor een gewone vrachtwagen.” Voor Luc is elke lading een uitdaging. “Speciaal transport verveelt nooit. Of ik nu met of zonder begeleiding rijd, het is elke dag anders. Ik kom op plaatsen waar je anders nooit zou komen.”

Europa
Mammoet Road Cargo rijdt door heel Europa. Gemiddeld is Luc één tot twee weken onderweg. “Vroeger reed ik ook veel op Rusland, Turkije en Afrika. Dat komt nu nog maar sporadisch voor. Binnen het bedrijf is daar een aantal liefhebbers voor. Ikzelf hoef niet meer zo nodig, ik heb dat wel gezien. Laat mij maar maandagochtend weggaan en tien dagen later weer thuiskomen.”

Veiligheid
Het wagenpark van Mammoet Road Cargo bestaat uit Mercedes Benz en Volvo. De chauffeurs hebben geen directe invloed op de keuze. Veiligheid staat hoog in het vaandel. Alle trucks zijn uitgerust met allerlei veiligheidsmiddelen, voor zowel de chauffeur als voor de andere weggebruikers. “Voor mij maakt het merk niet uit. Tegenwoordig worden er geen slechte auto’s meer gemaakt. Ik moet één week wennen aan een nieuwe wagen en dan is het als vanouds.”

Netflix
Luc vertelt dat de wagens bij Mammoet Road Cargo een grote cabine hebben en zijn uitgerust met de beste chauffeursstoel en bed. Standaard zit er een koelkast in, een 220 volt-omvormer en een standairco. “Ik heb zelf een koffiezetapparaat en een magnetron aangeschaft. Sommige chauffeurs hebben een tv en een schotelantenne, maar dat hoef ik niet. Op mijn laptop heb ik Netflix en als er een goede wifi-verbinding is, kijk ik weleens een film. Maar ik houd van gezelligheid en daarvoor moet ik de wagen uit. Door de jaren heen heb ik ontdekt waar de gezellige chauffeurscafés zitten.”

Bordeauxrood
Luc en zijn collega-chauffeurs mogen niets aan de buitenzijde van de auto veranderen. De binnenkant is een ander verhaal. Luc houdt van een mooie en nette cabine. Voor zijn nieuwe Actros heeft hij gordijnen, een dashboardtafel, een dekbedhoes en bordeauxrode pantoffels aangeschaft. “Ik wacht nog op de stoelhoezen. Die moeten op maat gemaakt worden. Het interieur is crèmekleurig met bordeauxrood. Dat is wel besmettelijk, vandaar dat ik een droogloopmat heb liggen aan de bestuurderskant.”

Gordijn
Aan zijn interieur heeft Luc zo’n 900 euro uitgegeven. “Dat geld heb ik er wel voor over. Ik zit de hele dag in de wagen en heb er dagelijks plezier van. Mijn vrouw heeft een klein beetje inspraak gehad, want één keer per jaar gaat ze veertien dagen met me mee.” Zijn collega’s doen wel eens lacherig over zijn nette cabine. “’Hangt je gordijn wel netjes in de plooi?’ vragen ze dan. Maar ik vind het leuk als het er mooi uitziet. Thuis maak je er toch ook geen zooitje van?!”

Hoogvliegers
Alles in zijn cabine is op elkaar afgestemd, behalve twee knuffels op het dashboard. Ze hebben de vorm van een vliegtuig en zijn van de Stichting Hoogvliegers. “Dat is een organisatie van piloten, chauffeurs en andere vrijwilligers, die ernstig zieke of gehandicapte kinderen voor één dag piloot maakt. Ik rijd af en toe met deze kinderen. Zij genieten met volle teugen als ze in mijn wagen zitten. Dat is geweldig om te doen.”

Fotografie Marco Hofsté

1 antwoord

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *