Denkend aan pensioen: Jean Pierre Vrieze

Jean-Pierre Vrieze reed ruim vijftien jaar internationaal; Frankrijk, Duitsland, Spanje. Vanwege privéomstandigheden besloot hij vorig jaar dat buitenland vaarwel te zeggen. Nu doet hij binnenlandse logistiek en is de vrijdag papa-dag geworden. Dat scheelt in de stress, maar ook in de portemonnee. En wat betekent het voor zijn pensioen? TON sprak Jean-Pierre op een papa-vrijdag.

chauffeur Jean-Piere Vrieze (van Overveld) met pompwagen in trailerNaam: Jean-Pierre Vrieze
Leeftijd: 35 jaar
Woonplaats: Breda
Beroep: chauffeur
Opleiding: Metaalbewerking & Motorvoertuigentechniek
Loopbaan: met 18 jaar begonnen bij Van Leeuwen Container Service in Oosterhout, daarna bij Schavemaker Transport in Breda, sinds 11 jaar bij Transport Van Overveld in Etten-Leur.
Gezin: getrouwd met Ellen (34 jaar, Riskmanager bij een internationale auto lease-organisatie), kinderen Quinten (9), Didier (6) en Abigaïl (4)

Waarom ben je gestopt met internationaal transport?

“Onze middelste zoon Didier en dochter Abigaïl hebben een zeldzame aandoening, waarbij meerdere organen betrokken zijn. Zij zullen in de toekomst in aanmerking komen voor dialyse en transplantatie van hun nieren. Afgelopen zomer bleek dat mijn vrouw Ellen dezelfde ziekte heeft. Dat betekent voor ons hele gezin een onzekere toekomst. Die zorgen neem je natuurlijk mee in je werk. Ik functioneerde minder en dat viel ook mijn werkgever op. Ik heb een gesprek gehad en verteld over de privéomstandigheden. Van Overveld is een familiebedrijf, waar menselijkheid en betrokkenheid belangrijk zijn. Dus hebben we gezocht naar een oplossing. Ik doe nu adressenwerk in Nederland en België en kan zo elke avond thuis zijn. En ik ben vier dagen gaan werken, zodat ik op vrijdag extra tijd heb voor ons gezin.”

Mis je het internationaal rijden?

“Natuurlijk mis ik de dagelijkse uitdagingen, het ontdekken van andere steden. Maar het is niet anders. En ik krijg er veel voor terug, want ik ben nu veel meer betrokken bij mijn kinderen. Ik begin ’s ochtends om vier of vijf uur. Daarvoor maak ik het eten en de tassen voor de kinderen klaar. ’s Avonds breng ik ze naar bed, als ik op tijd thuis ben. En daarna ga ik pas eten. Gelukkig kan ik tegen korte nachten!”

Financieel zul je hebben moeten inleveren?

“Zeg dat wel. Het scheelt zo’n 800 euro netto. Maar ik had geen keus. En gelukkig heeft mijn vrouw een goede baan. We kunnen ervan rondkomen.”

Straks ook? Want je bouwt natuurlijk minder pensioen op.

“Dat heb ik niet laten meespelen. Omdat mijn pensioen nog zo ver weg is, ben ik er niet constant mee bezig. Ik ben wel op mijnpensioenoverzicht.nl gaan kijken en op de website van Pensioenfonds Vervoer. Daar vond ik trouwens prima mijn weg. Ik zag dat als ik op mijn zevenenzestigste stop, ik netto 1.985 euro overhoud. Mijn vrouw krijgt ook pensioen, dus daar kunnen we het dan prima van doen. Het pensioendashboard van Pensioenfonds Vervoer laat zien hoeveel we naar verwachting samen krijgen en of dat genoeg is om onze ingeschatte uitgaven te kunnen betalen. De kinderen zijn tegen die tijd natuurlijk ook het huis uit. Dat scheelt ook in de kosten. Maar goed … je moet natuurlijk maar afwachten wat je uiteindelijke pensioen precies wordt. Wie zegt mij dat het over tweeëndertig jaar nog steeds die 1.985 euro is. Er kan van alles gebeuren in je leven en in de economie.”

Michael Bührs, consulent van Pensioenfonds Vervoer: “Het bedrag dat je ziet in het pensioendashboard op de website van het pensioenfonds is gebaseerd op de huidige situatie. Bij de berekening wordt ervan uitgegaan dat je tot je pensioen in het vervoer blijft werken en dat je salaris gelijk blijft. Ga je buiten het vervoer werken, meer/minder werken of verandert er iets anders in je persoonlijke situatie, dan heeft dit invloed op de hoogte van je pensioenuitkering. Het bedrag dat je uiteindelijk ontvangt kan ook veranderen door de financiële situatie van het fonds zelf. Door wijzigingen in wet- en regelgeving, de rentestand of de gemiddelde levensverwachting van mensen, kan de financiële situatie van het fonds er over twintig jaar anders uitzien. Het is daarom belangrijk om je pensioen te blijven volgen”

Spaar je voor je ‘oude dag’?

“Mijn vrouw en ik hebben een financieel plan. Voor ons zestigste zal de hypotheek zijn afgelost. Daarnaast valt er dan een kapitaal- en risicoverzekering vrij, zodat we een eventueel tekort in het pensioen kunnen opvangen. En we sparen per maand vijftig euro per kind, zodat ze een basis voor een eventuele studie opbouwen. Of ik het geld niet beter in mijn pensioenpotje kan storten? Ik weet niet of dat kan.”

Michael Bührs, consulent van Pensioenfonds Vervoer: “Als je verwacht dat je totale pensioen inclusief AOW en pensioen dat je eventueel elders hebt opgebouwd onvoldoende is, is het verstandig tijdig zelf maatregelen te nemen. Het is bij Pensioenfonds Vervoer niet mogelijk om zelf geld bij te storten in je pensioenpot. Wel kun je bijvoorbeeld zelf een bedrag sparen voor als je met pensioen bent. Een andere mogelijkheid is je uitgaven na je pensioen te verlagen waar dat mogelijk is.”  

Als je mocht kiezen, zou je dan je pensioen zelf regelen?

“Nee, ik vind het wel verstandig dat je verplicht moet meedoen aan het pensioenfonds. Er zullen veel mensen zijn die denken: Het zal mijn tijd wel duren. Als die niet verplicht zijn nu iets te regelen, drukken ze straks op de algemene middelen, want dan kunnen ze er niet van leven. En samen sta je sterker. Maar ik heb er weinig invloed op. Als ik zeg: Jullie moeten het anders doen, luistert er volgens mij niemand naar me.”

Michael Bührs, consulent van Pensioenfonds Vervoer: “De regeling van het fonds is tot stand gekomen door overleg tussen vertegenwoordigers van werknemers- en werkgeversorganisaties. Het bestuur is verantwoordelijk voor de uitvoering van de pensioenregeling. Dat bestuur bestaat uit vier leden namens de werknemers en de pensioengerechtigden en vier werkgeversbestuursleden. De belangen van werknemers in de vervoerssector worden behartigd door de vakbonden FNV en CNV. Via deze vakbonden kun je je stem laten horen. Verder luistert het fonds goed naar de deelnemers tijdens bijeenkomsten en gesprekken met pensioenconsulenten. Zo vormt het bestuur zich een beeld van wat men belangrijk vindt en wat er leeft.” 


Volg je pensioen

Als je pensioen opbouwt bij Pensioenfonds Vervoer ontvang je elk jaar in mei een pensioenoverzicht: het UPO. Een mooi moment om te checken hoe het met je pensioen zit.

  • Bekijk op het UPO hoe je pensioen ervoor staat.
  • Log in op pfvervoer.nl en gebruik het pensioendashboard om te zien of je pensioen voldoende is.

Vragen over je pensioen?

De consulenten van Pensioenfonds Vervoer geven antwoord op al je pensioenvragen.

Pensioenspreekuur

Je kunt een afspraak maken voor het pensioenspreekuur. Dat doe je via pfvervoer.nl/pensioenconsulenten.

Chauffeurscafédagen

Regelmatig zijn de pensioenconsulenten te vinden in chauffeurscafés. Je kunt vrijblijvend binnenlopen. De komende tijd zijn er Chauffeurscafédagen:

Dinsdag 24 mei 2016, 16.00 tot 20.00 uur, in Restaurant, Party- en Zalencentrum ALKMAARSE POORT, Omval 72, 1812 NB, Alkmaar.

Donderdag 30 juni 2016, 16.00 tot 20.00 uur, in Wegrestaurant ‘OP DE VOS’, Hasseltsebaan 100, 6135 GZ, Sittard-Nieuwstadt.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *